Ramazan kolilerinde fiyat artışı ve "Shrinkflasyon" etkisi
Yeni Durum- Ramazan ayı yaklaşırken, marketlerde Ramazan kolileri yerini aldı. Ancak 2025 yılında bu kolilerin fiyatları dikkat çekici bir artış gösterdi. 10 yıl önce 32,25 TL olan en dar kapsamlı Ramazan kolisi fiyatı, 2025’te 407,48 TL’ye yükseldi. Bu, yüzde 1163’lük bir artışa tekabül ederken, aynı dönemde gıda enflasyonu ise yüzde 1264 arttı.
2025'te ürün sayısı 12'ye düştü
Ancak, fiyat artışının yanında içerik değişimleri de dikkat çekiyor. Son yıllarda gıda enflasyonundaki yükselişle paralel olarak, kolilerin içeriklerinde de değişiklikler oldu. 2015’te 15 ürün bulunan bazı Ramazan kolilerinde, 2025’te ürün sayısı 12'ye düştü. Örneğin, içecek ve tatlı yerine makarna ve tuz eklenirken, nohut ve mercimek gibi ürünler yerini pudinge bırakmış durumda.
Bu durum, ekonomist Mahfi Eğilmez’in tanımladığı "shrinkflasyon" (ürünlerdeki küçülme) etkisini gözler önüne seriyor. Shrinkflasyon, gramaj ya da içerik değişimleri ile ürünlerin maliyetlerinin düşük kalmasını sağlayarak, enflasyonist dönemde tüketiciyi gizli zamlarla karşı karşıya bırakıyor.
2025 yılında, 2015’te 34,90 TL’ye satılan bir koli, yüzde 1560’lık artışla 579,25 TL’ye çıkarken, yeni fiyatı 369,95 TL olarak belirlenmiş durumda. (Haber Merkezi)