Öğretmen adayları belirsizlikte kaldı

Öğretmen adayları belirsizlikte kaldı
Eğitim-Sen Genel Yükseköğretim ve Eğitim Sekreteri Evrim Gülez, KPSS'nin kaldırılmasıyla öğretmen adaylarının belirsizlikte kalmasını anlattı.

Yeni Durum- Eğitim-Sen Genel Yükseköğretim ve Eğitim Sekreteri Evrim Gülez, öğretmen atama sisteminde yapılacak köklü değişiklikleri ve Akademi Giriş Sınavı (AGS) ile ilgili belirsizlikleri değerlendirdi.

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından imzalanarak yürürlüğe giren yeni yönetmelikle, 1 Eylül 2025’ten itibaren öğretmen atamalarında KPSS yerine AGS uygulanacak. Bu yeni düzenleme, öğretmen adayları arasında büyük bir belirsizliğe yol açarken, Gülez bu değişiklikle ilgili önemli endişelerini paylaştı.

Yeni sınav sistemi nasıl olacak?

Öğretmenlik Mesleği Kanunu uyarınca öğretmen adaylarının Milli Eğitim Akademisi hazırlık eğitimine kabulü; ilk kez Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından 13 Temmuz 2025'te düzenlenecek Milli Eğitim Bakanlığı Akademi Giriş Sınavı (MEB-AGS) sonuçları doğrultusunda yapılacak. Sınav, 2025 AGS ve 20 25 Öğretmenlik Alan Bilgisi Testi (ÖABT) olmak üzere 2 oturumda düzenlenecek.

Biyoloji, coğrafya, fen bilimleri/fen ve teknoloji, fizik, ilköğretim matematik, kimya/kimya teknolojisi, matematik, okul öncesi, rehberlik, sınıf öğretmenliği, sosyal bilgiler, tarih, Türkçe, Türk dili ve edebiyatı, beden eğitimi, din kültürü ve ahlak bilgisi/imam hatip lisesi meslek derslerinin öğretmen adaylıkları için AGS puanının yüzde 50'si ile ÖABT puanının yüzde 50'si alınarak MEB-AGS puanı belirlenecek. Öğretmen adaylarına, MEB-AGS kapsamındaki AGS'de 80 soru sorulacak. Öğretmenlik Alan Bilgisi Testi (ÖABT) oturumu ise adayların alan bilgisine yönelik olmak üzere 50 sorudan oluşacak.

Belirsizlik adaylar üzerinde olumsuz etkiler yaratıyor

Gülez, Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından bazı detayların açıklanmış olmasına rağmen, Milli Eğitim Akademisi ile ilgili büyük belirsizlikler bulunduğunu belirtti. Adaylar, Akademi Giriş Sınavı’nın içeriği, sınavın yapılacağı yerler ve kimlerin görev alacağı gibi sorulara cevap ararken, bu belirsizliklerin öğretmen adayları üzerinde olumsuz etkiler yarattığını ifade etti. “En büyük belirsizliklerden birisi akademinin nerelerde kurulacağı, kimlerin görev alacağı, içeriği ve niteliği ne olacağıdır” dedi.

"Ülkemizde sınav sistemlerine karşı bir güvensizlik varken..."

Değişen sınav sistemleri karşısında öğretmen adaylarının çok ciddi bir psikolojik baskıyla karşı karşıya kaldığını sözlerine ekleyen Gülez, sözlerini şöyle sürdürdü:

“Ülkemizde sınav sistemlerine karşı bir güvensizlik varken, şaibeler ortada dururken yeni bir sınavın öğretmen adaylarının hayatına girmiş olması... Çünkü bu sınav nasıl olacak, bu sınavdan kimler seçilecek, sınav sistemine güvenebilecekler mi belli değil. Hali hazırda KPSS’ye çalışan, kurslara giden adaylar tamamıyla yeni bir sınav sistemiyle karşı karşıyalar. Ülkemizdeki 1,5 milyonu aşkın öğretmen adayı atama beklerken, onların üzerine bir de Akademi Giriş Sınavı ile birlikte hem eğitim fakülteleri mezunlarını hem de herhangi bir fakülte mezununu eğitime alarak, öğretmen atamaya dönük bir yeni bir sistem var.”

Eğitimi olumsuz etkileyebilir

Evrim Gülez, yeni öğretmen atama sisteminin eğitimi olumsuz etkileyebileceğini belirterek, Milli Eğitim Akademisi’nin yerine eğitim fakülteleri aracılığıyla öğretmen yetiştirme sistemine geri dönülmesi gerektiğini söyledi. Ayrıca, eğitim fakültelerinin öğrenci alımının durdurulmasının ve atama bekleyen öğretmen adaylarının kademeli olarak atanmasının daha doğru bir adım olacağını ifade etti.

Gülez, Türkiye’deki öğretmen açığının kadrolu istihdamla kapatılması gerektiğini belirterek, öğretmenlerin eğitim fakültelerinden mezun olarak atanmasının gerektiğine dikkat çekti. (Haber Merkezi)